Relevantie

In de marketingwereld kom je vaak de term ‘relevantie’ tegen. Iets is relevant wanneer het zichtbaar samenhang met, of nut voor een bepaald onderwerp heeft. In marketingtermen bedoelen we dan dat je content idealiter minstens enige samenhang moet hebben met je merk, missie of product. Iets heeft dus altijd relevantie voor iets anders en niet op zichzelf. 

Waarom relevant zijn belangrijk is

Relevant zijn is belangrijk binnen marketing. De kern van marketing is immers om een merk met bijbehorende waarden uit te dragen en te versterken. De content die we plaatsen moet daar idealiter mee stroken of er in elk geval enige relatie mee hebben. Als we het opeens over compleet andere zaken gaan hebben dan strookt de content niet meer met het merk en het bedrijf.

Dat is problematisch omdat mensen een bedrijf meestal juist volgen omdat ze relevante content rondom dat merk en/of bedrijf verwachten. Mensen volgen Nike waarschijnlijk omdat ze content over sport en sportkleding verwachten. Als Nike dan opeens content over huizen bouwen of ruimtevaart gaat plaatsen raken ze waarschijnlijk veel volgers kwijt.

Hoe word je relevant

Dat je content relevant wil zijn wil niet zeggen dat je alleen maar over één onderwerp moet posten. Je kan best content maken over andere onderwerpen, zolang er maar enige relatie is met wie je bent of wat je doet. Het is waarschijnlijk niet relevant als een slager het heeft over brood, maar wel wanneer diezelfde slager het heeft over broodjes om hamburgers op te doen. Zo kun je dus heel creatief omgaan met de onderwerpen die je in je content betrekt.